דו"ח המבקר על העיריות: השתלטות, מכרזים לא הגיוניים, ומיליונים ללא פיקוח

    ישראל פריי No Comments on דו"ח המבקר על העיריות: השתלטות, מכרזים לא הגיוניים, ומיליונים ללא פיקוח
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום, חושף ליקויים ורשלנויות רבות במערכות העיריות והרשויות המקומיות, ביניהם העסקת יועצים במיליוני שקלים בניגוד לכללי מנהל תקין, השתלטות על נכסי ציבור, ותקצובים כפולים ומשולשים לשירותים שלא סופקו.

    בהתייחס להעסקת יועצים, בדקו במשרד המבקר בחודשים נובמבר 2014 – אפריל 2015 בשש רשויות מקומיות: עיריית אשדוד, עיריית גבעתיים, עיריית הרצליה, עיריית קריית ביאליק, המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, והמועצה האזורית באר טוביה. כמו כן נבדקו דיווחיהן של 162 רשויות מקומיות למשרד הפנים על היקף התקשרויותיהן עם יועצים.

    על פי ממצאי הדו"ח הרשויות המקומיות התקשרו לעתים ללא הסכמים בכתב, ובכמה מקרים אף ללא שום אסמכתה כדין ומתוקף כך חתמו על הסכמים בדיעבד, חתמו על הסכמים שחסרו בהם פרטים מהותיים. על פי עמדת המבקר התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות היעילות והחיסכון, ויש בה כדי לפגוע באמון הציבור ולעורר חשש כי שיקולים לא ענייניים היו מעורבים בהליכי קבלת ההחלטות.

    פרק מיוחד הוקדש לעיריית בת ים, שעליה נטען כי "העירייה אפשרה השתלטות בלתי חוקית על חוף הים ועשיית עושר שלא כדין, ומעלה בתפקידה לשמור על החוף לתועלת הציבור", בין השאר מצביע המבקר על כך שהעירייה אפשרה לעסקים ברחבי העיר לפעול ללא רישיון עסק כנדרש, בחלק מהעסקים תקופת השכירות תמה והם פעלו ללא חוזה תקף במשך שנים ארוכות, ובחלק מהמקרים נרשמו עבירות תכנון ובנייה שלא נאכפו על ידי העירייה ועל ידי הוועדה לתכנון ובנייה.

    בנוסף, במהלך השנים נבנו מבנים בלתי חוקיים בהיקף נרחב, מרביתם שלא בהתאם לתוכניות החלות על המקרקעין, ולחלקם נתנה הוועדה המקומית היתרים בניגוד לתוכניות ולחוק. "בנייה זו", נכתב בדו"ח, "הביאה להשתלטות על חלקים מחוף הים שהם מקרקעי ייעוד. במחדליה המתמשכים מעלה העירייה בתפקידה לשמור על חוף הים לטובת הציבור".

    בירושלים מצא המבקר כי במכרז על ניקיון אצטדיון טדי, מסוף 2010 ביקש אגף הספורט של העיר שירותים המתבססים על כ-80 משחקים של 3 קבוצות ו-12 אירועים אחרים בשנה. אלא שבפועל ב-2010 התקיימו רק 27 משחקים ואירועים. וב-2011-2014 היו בין 40-60 אירועים בלבד.

    כתוצאה מחישוב מוטעה זה, משתכרת החברה ב – 36.000 ש"ח, דבר שהמבקר "רואה בחומרה את העובדה ששום גורם בעירייה ובמיוחד האגף המקצועי האחראי למכרז זה – אגף הספורט – לא ביצע הסתכלות מחודשת וביקורתית על תנאי המכרז מאז התפרסם בשנת 2010 ולא תיקן את הפגם המהותי שבו, לרבות יציאה למכרז חדש".



    0 תגובות